دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403

چه کسی از حمله مجدل الشمس سود می‌برد؟ | ۵ سوال و ابهام

صهیونیست‌ها تلاش زیادی بکار گرفته‌اند تا مجدل الشمس را ناامن جلوه دهند. ایجاد ناامنی در مجدل الشمس می‌تواند مقدمه‌ای برای کوچ اجباری اهالی این منطقه به مناطق دیگر با بهانه تامین امنیت برای سکونت شهروندان دروزی باشد.
کد خبر : 16914

تبیین:

با وجود آن که حزب الله لبنان و سایر گروه‌های مقاومت در منطقه از ابتدای آغاز جنگ علیه غزه وارد نبرد در حمایت از مردم مظلوم فلسطین شده‌اند، اما یک حمله موشکی مشکوک به منطقه‌ای از بلندی‌های جولان بنام «مجدل الشمس» باعث شکل گیری سطح جدیدی از تنش میان صهیونیست‌ها و نیروهای لبنانی شده است. به گفته منابع درمانی عبری، در حمله راکتی به مجدل الشمس در مناطق تحت اشغال اسرائیل در بلندی‌های جولان دست کم ۱۲ نفر کشته و ۱۹ نفر مجروح شده‌اند. گفته شده است که این بدترین حمله به شمال مناطق اشغالی از زمان آغاز جنگ غزه است و به طور بالقوه می‌تواند به یک جنگ تمام عیار میان صهیونیست‌ها و حزب الله دامن بزند.

با وجود آن که ارتش اسرائیل حزب‌الله را مسئول این حمله عنوان و ادعا کرده که در حال آماده شدن برای پاسخ به آن است، اما «محمد عفیف»، سخنگوی حزب الله «هر گونه ارتباط با این حادثه را رد کرده» و گفته است: «همه اتهامات در مورد دخالت این گروه نادرست است.» از سوی دیگر، «بنیامین نتانیاهو »، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز سفر خود به آمریکا را ناتمام و کوتاه کرد و به محض ورود به تل آویو به جلسه کابینه امنیتی رفت تا درباره پاسخ به حزب الله گفتگو کند.

مجدل  شمس کجاست؟

مجدل شمس یکی از چهار روستای واقع در بلندی های جولان است که حدود ۲۵ هزار دروزی در آن زندگی می‌کنند. بلندی‌های جولان مساحتی حدود ۱۸۰۰ کیلومتر دارد که ۱۲۰۰ کیلومتر آن توسط اسرائیل اشغال شده است. صهیونیست‌ها از زمان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ میلادی (۵۲ سال پیش) این بخش از خاک سوریه را در اشغال خود دارد. در حال حاضر بیش از ده‌ها شهرک یهودی نشین در این منطقه وجود دارد. در عین حال هنوز ۲۰ هزار تن از ساکنین سوری بلندی‌های جولان نیز هنوز در این منطقه زندگی می‌کنند. این گروه عموما از شهروندان دروزی سوریه هستند که تاکنون از پذیرش تابعیت و شهروندی اسرائیل خودداری کرده‌اند.

از سوی دیگر حمله  راکتی به این منطقه دارای ابهامات زیادی است. برخی تحلیلگران می گویند این احتمال وجود دارد که موشک شلیک شده توسط گنبد آهنین اسرائیل به طور تصادفی در ورزشگاه مجدل الشمس فرود آمده باشد، به خصوص که این روستا هدف حزب الله محسوب نمی شود. برخی دیگر هم عمدی بودن حمله به مجدل الشمس توسط اسرائیل را محتمل ارزیابی کرده و آن را رد نکرده‌اند.

۵ ابهام و سوال

با توجه به این که به نظر می‌رسد تل آویو به دنبال گسترش جنگ از غزه به دیگر مناطق است، به نظر می‌رسد که حادثه مجدل الشمس در واقع بهانه جویی تل آویو با  هدف کشاندن جنگ غزه به جبهه داخلی لبنان باشد. در این صورت در  ارتباط با انتساب حمله مجدل الشمس به حزب الله لبنان چند ابهام و پرسش مطرح می‌شود:

چرا حزب الله لبنان تکذیب می‌کند؟

با وجود آن که حزب الله لبنان تا کنون حملات متعددی علیه مواضع صهیونیست‌ها انجام داده است، این جای سوال است که چرا اکنون حزب الله این حمله را تکذیب  می‌کند. در واقع حزب الله لبنان تا کنون مسئولیت همه حملات انجام شده علیه صهیونیست‌ها در جبهه شمال را پذیرفته و تاکنون جایی برای پنهان کاری وجود نداشته است. حزب الله لبنان همچنین مواضع مهمتری را نیز تا کنون هدف قرار داده و همه آن‌ها را به صورت علنی و رسمی اعلام کرده است. تا پیش از انتشار گزارش‌ها در مورد حمله مجدل الشمس، حزب‌الله حداقل چهار حمله بزرگ دیگر علیه اشغالگران را به نتیجه رسانده و مسئولیت آن‌ها را نیز پذیرفته، از جمله یکی از آنها به ستاد نظامی «تیپ هرمون» در دامنه کوه هرمون بود که در مرز مناطق اشغالی و لبنان قرار دارد. این پایگاه در فاصله حدودا سه کیلومتری از زمین فوتبال مجدل الشمس که هدف قرار گرفت، قرار دارد و در همه آن‌ها حزب الله عملیات خود را به صورت رسمی اعلام کرد. در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که حزب الله نقشی در حمله مجدل الشمس برعهده داشته است و این را هم به صورت رسمی اعلام کرده است و دلیلی هم برای پنهان کاری از سوی حزب الله وجود ندارد.

چه کسی غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد؟

حمله به مجدل الشمس یک حمله علیه غیرنظامیان در زمین فوتبال بود. در طول جنگ غزه تاکنون حملات حزب الله لبنان متوجه پایگاه‌های نظامی و نیروهای متجاوز  نظامی اسرائیل بوده است و در هیچکدام از حملات قبلی، نیروهای حزب الله اماکن مسکونی و یا شهروندان را هدف قرار نداده‌اند. برخلاف حزب الله لبنان، این نیروهای صهیونیستی هستند که تا کنون حدود ۴۰ هزار غیرنظامی  فلسطینی در غزه و حتی در جنوب لبنان را هدف قرار داده و قتل عام کرده‌اند. لذا صهیونیست‌ها سابقه طولانی در هدف قراردادن غیرنظامیان دارند، اما حزب الله لبنان صرفا اهداف نظامی را هدف قرار می‌دهد.

چه کسی به نیروهای خودی حمله می‌کند؟

روایت‌های متعددی وجود دارد که نشان می‎‌دهد در جریان حمله 7اکتبر حماس به اشغالگران در سال گذشته،  این نیروهای صهیونیستی بودند که به شهروندان اسرائیلی به صورت اشتباه و یا هدف دار و عمدی حمله کردند. پیشتر روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی افشاگرانه در پائیز سال گذشته گفته بود که در جریان درگیری های روز ۷ اکتبر (اولین روز از عملیات طوفان الاقصی) که منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ صهیونیست شد، تعدادی از این افراد توسط یگان های نظامی ارتش اسرائیل کشته شدند. گزارش هاآرتص مشخصاً مربوط به اتفاقات فستیوال موسیقی در روستای رعیم در نزدیکی نوار غزه است که طی آن گفته شده، خلبانان بالگردهای ارتش که در این عملیات حضور داشتند، برخلاف ادعاهای گذشته، به اشتباه به سمت اسرائیلی ها و افراد حاضر در این فستیوال که به مناطق اطراف فرار کرده بودند، شلیک کرده و تعداد زیادی از آنها را کشته اند. همچنین گزارش دیگری نشان می‌دهد که  «باراک خیرام» فرمانده نیروهای کمکی ارتش -که برای مقابله با رزمندگان فلسطینی به بئری آمده بود- از نیروی هوایی اسرئیل درخواست کرده تا مهدکودک این کیبوتص را که احتمال می داده فلسطینی ها در آن باشند، مور اصابت قرار دهد و در این جریان این حمله که با آسیب های زیاد به ساختمان مهد کودک و ساختمان های اطراف آن همراه بوده، برخی ساکنان اسرائیلی نیز کشته شدند که تعداد آنها اعلام نشده است.

چه کسی از حمله به اهالی مجدل الشمس سود می برد؟

ساکنان مجدل الشمس، عمدتا شهروندان سوری تبار حامی نظام بشار اسد و محور مقاومت هستند و هدف قرار دادن این ناحیه از سوی حزب‌الله یا هر گروه دیگر محور مقاومت بی دلیل است. در واقع محور  مقاومت بدنبال حمله به مجدل الشمس نیست،  چون این منطقه خاستگاه اجتماعی مقاومت در داخل مناطق اشغالی جولان است. برخلاف حزب الله لبنان و نیروهای مقاومت، اما اسرائیل تلاش زیادی دارد تا ساکنان مجدل الشمس را به تقابل و دشمنی در برابر حزب  الله لبنان و نیروهای مقاومت وادارد. در واقع انتساب حمله به مجدل الشمس در بلند‌ی‌های جولان به حزب الله لبنان، می تواند باعث انشقاق و شکاف در پیوند و اتحاد میان دروزیان سوریه و لبنان با محور مقاومت به ویژه پس از طوفان الاقصی باشد و این همان هدفی است که اسرائیل بدنبال آن است.  در واقع تل آویو مدت‌هاست که بدنبال ایجاد تفرقه و گسست در محور مقاومت و اهالی دروزی  بلندی های جولان است و اکنون انتساب حمله راکتی علیه مجدل الشمس به حزب‌الله لبنان در راستای اهداف مورد نظر تل آویو است.

چه کسی بدنبال ناامن کردن مجدل الشمس است؟

این را نیز باید در نظر داشت که صهیونیست‌ها تلاش زیادی بکار گرفته‌اند تا مجدل الشمس را ناامن جلوه دهند. ایجاد ناامنی در مجدل الشمس می‌تواند مقدمه‌ای برای کوچ اجباری اهالی این منطقه به مناطق دیگر با بهانه تامین امنیت برای سکونت شهروندان دروزی باشد. سال‌هاست اسرائیل تلاش دارد تا ساکنان دروزی مجدل الشمس را به کوچ به دیگر مناطق  ترغیب کند تا در مجدل الشمس پایگاه‌های نظامی برای کنترل  لبنان و سوریه احداث کند. اکنون حمله مجدل الشمس مقدمه ناامن سازی این منطقه از سوی صهیونیست‎‌ها جهت کوچ اهالی غیرنظامی و دروزیان ساکن در آن به مناطق  دیگر به نظر می‎رسد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات